Vleesloos eten is een trend die doorzet

Sophie Tjebbes 22-11-2019 1561 keer bekeken 0 reacties

Vivera directeur Willem van Weede wijst op de veranderende voorkeuren bij jonge mensen. 'Er komt meer aandacht voor duurzaamheid, dierenwelzijn en gezondheid.'

Leidraad is wat de consument wil
Het bedrijf wil zich ook onderscheiden op het gebied van duurzaamheid. Vleesvervangers zijn al duurzamer dan vlees, maar zijn de ingrediënten zelf wel duurzaam? ,,Ja’’, zegt Van Weede stellig. ,,Maar het kan nog beter.’’ De soja, een belangrijk bestanddeel, komt grotendeels uit de VS. Vivera gebruikt geen Braziliaanse soja, waarvoor regenwoud is gekapt.
,,We kijken of we meer in Europa kunnen kopen.’’ Ook granen, erwten en andere producten moeten zo lokaal mogelijk worden geproduceerd. Vivera is ook overgestapt van vegetarisch naar veganistisch, al gebruikt Van Weede die laatste term niet. ,,Wij spreken liever over plantaardig, dus zonder dierlijke producten.’’
De fabrikant investeert ook veel in nieuwe producten. ,,Vorig jaar hebben we de plantaardige biefstuk geïntroduceerd en dat is een knaller. Alleen al bij Tesco in Engeland zijn er meer dan een miljoen van verkocht.’’ Ook de kipstukjes lopen hard en voor de toekomst ziet Van Weede groeikansen voor plantaardige worsten. ,,Leidraad is wat de consument wil.’’'

Bron: Algemeen Dagblad - https://www.ad.nl/…/de-keurslager-gaat-vegetarisch-definit…/

Cookie-instellingen